PlayStation 3: Neuvěřitelná cesta, která ještě zdaleka nekončí (2. Část)


První část našeho příběhu jsme zakončili s poněkud pesimistickým výhledem pro naši milovanou PS3. Xbox ji drtil v prodejích, programovat na její čip Cell bylo pro vývojáře hotové peklo (neptejte se mě proč, to se cítím sebevědomější v debatě o přebalování kojenců) a vypadalo to, že tento souboj generací "vyhraje" reprezentant Microsoftu. Tak proč v současnosti není tím dominantním hráčem Xbox?

PlayStation-3-with-sad-emoji


Japonsko Apple Emoji Japonská hrdost

Zkuste se zamyslet: co se v herním průmyslu zpravidla stane s projekty s neúspěšnými starty? Většinou se taktně mlčí, sníží se náklady na provoz a minimalizují se škody. A co na to Sony? První, co mě napadne, je fráze „jenomže vůbec...“. Vezměte si třeba telefony Sony: skoro se neprodávají, mají technické nedostatky a stojí při vydání více než nejlepší iPhone. Ne – Sony porážku nepřizná. Co tedy udělat se skomírající konzolí, která má čip, jejž všichni vývojáři nenáviděli?

PlayStation-3-God-of-war-3-Kratos


💎 Šli štěstí naproti... hodně drahému štěstí

Sony to tedy udělalo po svém. Napumpovalo obrovské finance do svých interních studií a Naughty Dog, Sucker Punch, Santa Monica Studio či Guerrilla Games dostaly nabídku, "která se neodmítá." Vytáhnout z Cellu jeho potenciál. Věděli, že PS3 na to má. Cell totiž do té doby nikdo nevyužil správně. Jen na zlomek jeho potenciálu. Nevybroušený diamant. PS3 byla jako milenka, kterou každý muž pomlouval, ale kdybyste věděli, jak na ni, dala by vám ráj na zemi.

PlayStation-3-uncharted-3-nathan-drake


🎬 Éra nejlepších exkluzivit

Šlo to ztuha. První Uncharted sice ukázalo potenciál. No a potom? Uncharted 2 a 3, God of War 3, Killzone 2 a 3, inFamous 1 a 2 a samozřejmě "rodinný klenot" Last of Us. Tahle sestava přece nemohla prohrát. Ano, Xbox měl svůj Gears of War nebo Halo, ale ten opravdový filmový a dechberoucí zážitek nám dalo až Sony a najednou to nebyla válka konzolí, ale válka exkluzivit. Lidé si už nevybírali podle parametrů konzole, ale podle toho, co na ní šlo hrát za tituly, a že Sony si "koupilo" nedostižnou exkluzivitu. Navíc mělo taktní výmluvu, proč si "hamižně" drží nejlepší tituly té doby jen pro sebe. Na ničem jiném totiž běžet nemohly. Problémové dítě Cell se náhle stalo největším miláčkem rodiny.

PlayStation-3-naughty-dog-Ellie


👑 Uhrála remízu, vyhrála ligu

Jak měla PS3 slabý start a chmurné vyhlídky, tak válku proti Xboxu dotáhla v druhém poločase do remízy. Obě platformy prodaly přes 80 milionů kusů. Wii si jelo svůj vlastní sport a téměř dotáhlo PS2, ale i tak to bylo pro PS3 doslova vzkříšení z křemíkového nebe. Ovšem právě tento dramatický životní cyklus sedmé generace konzolí udal směr, který platí dodnes.

PlayStation-3-uncharted-2-box

 


💰 Otloukánek zajistil zlatý důl

Jestli totiž PS1 i PS2 neusnadnily svým nástupcům život, tak PS3 zajistila své nástupkyni korunovaci ještě v kolébce. Najednou každý hráč věděl, že exkluzivity od Sony jsou zárukou kvality. Úžasná grafika, příběh, hratelnost... něco, co nikde jinde nedostanou. PlayStation se stala tou značkou, na které si vždy zahrajete to "nejlepší". Pokud tedy dnes PlayStation 4 a 5 označujeme za královny konzolí, které drtí Xbox dvojnásobnými (bez nadsázky) prodeji, tak za to vděčí jedné, zpočátku nepochopené, ale ve finále nejúžasnější "milence" všech dob.

PlayStation-3-naughty-dog-last-of-us


🤔 A jak je to s ní dnes?

Tvrdím nyní, že PS3 je druhá nejlepší věc na světě po krájeném chlebu a že byste měli hrát jen na ní? Vůbec ne... zub času se podepíše na každé technologii. Ovšem speciálně exkluzivity na PS3 stárnou s neskutečnou grácií a já dávám vždy přednost jejich zpracování v té surové, původní podobě. Jen tehdy se totiž dostanu zpět do puberty a můžu být před tou obrazovkou „jako tenkrát“. Třeba to tak nemáte, anebo...? Teď, když mě omluvíte, Nathan Drake a další exkluzivity čekají.

Honza podpis

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: